Hoe ben je aantrekkelijk voor jongeren? 

De jeugd van tegenwoordig is zelfbewust, kritisch en gedijt bij waardering op het werk. Met de app van het nieuwe uitzendbureau Zoomerjobs kunnen jongeren zelf aangeven welke werkgevers het beste voldoen aan hun verwachtingen.   

 

Door Frans Tilstra, foto Peter Arno Broer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rik Donders, Mohamed Yahia en Stefan Venix

Zoomers zijn jongeren die geboren zijn na 1995: de generatie Z. “Deze jongeren kijken anders tegen werk aan dan mensen van latere generaties", vertelt Mohamed Yahia, medeoprichter van Zoomerjobs. "Werk is voor veel Zoomers geen belangrijk onderdeel van hun identiteit. Hun privéleven staat juist op één. Zoomers zien werk als middel om leuke dingen te doen. Deze jongeren zijn zelfbewust, houden niet van rotklusjes en waarderen inspraak, transparantie en een goede sfeer op het werk. Ze weten wat ze waard zijn, door de groeiende tekorten in veel branches.”

 

Werken op rare tijden

Het idee om een nieuw bureau op te richten dat zich expliciet richt op Zoomers, ontstond in crisistijd. Het Eindhovense bureau DOEN Horeca van Yahia’s compagnons Rik Donders en Stefan Venix zag tijdens de eerste lockdown vorig jaar namelijk hun klandizie wegvallen. “We besloten toen om onze horeca-mensen in te zetten in andere branches”, vertelt Donders. “Dat sloeg aan. Veel bedrijven waardeerden onze mensen vanwege hun arbeidsethos, hun klantvriendelijke houding en bereidheid om op rare tijden te werken.” 

Je krijgt advies hoe relevant te zijn voor je doelgroep en hoe onpopulaire shifts te vullen

 

 

Elkaar beoordelen met hartjes

In dezelfde periode introduceerden Donders en Venix een app waarmee bedrijven zelf hun flexibele schil kunnen managen. Donders: “Inleners zetten hierin zelf hun shifts en onderhandelen direct met de uitzendkrachten. Alles wordt automatisch geregeld, zonder tussenkomst van een intercedent. Tot en met de verloning aan toe. Bovendien kunnen beide partijen elkaar beoordelen, met een tot vijf hartjes. Zo zien inleners welke flexkrachten goed werk leveren en flexkrachten zien waar het leuk werken is. We hadden de app oorspronkelijk bedacht voor de horeca, maar hij sloeg ook aan in andere branches.”  

Bepaal zelf waar je werkt

Daarmee ontstond het idee een apart bureau op te richten voor jonge Zoomers, gebaseerd op het gebruik van de app. Yahia werd erbij gehaald om Zoomerjobs op te bouwen. Venix: “Met de app bepaalt de medewerker zelf waar hij wil werken. Wij hoeven het niet te vragen.” Die flexibele manier van inplannen past volgens Venix het beste bij jonge mensen. “Hun leven speelt zich af op de mobiele telefoon. Ze hebben op allerlei vlakken vluchtige, snelle relaties, dus via een app zoeken naar werk hoort daar gewoon bij. Deze Z-generatie gaat absoluut niet naar Indeed om een nieuw baantje te vinden.” 

Zoomerjobs           
Oprichters: Mohamed Yahia, Rik Donders, Stefan Venix
Ervaring: Yahia werkte bij Manpower en Brunel en startte een eigen recruitmentbureau in de technische branche. Donders werkte bij Brunel en richtte acht jaar geleden DOEN Horeca op, samen met Venix.
Gestart:  November 2020
Personeel:  10

 

Aanpassen aan de Zoomers

De inleners zijn meestal geen Zoomers. Snappen die het ook? “Zij krijgen advies over het gebruik van de app”, vertelt Yahia. “Hoe zorg je dat je relevant bent voor doelgroep? Hoe krijg je mensen binnen? Hoe vul je onpopulaire shifts?” Bedrijven die weinig hartjes scoren in de app krijgen tips om beter aan te sluiten op de wensen van Zoomers. “Meestal gaat het om bedrijven die autoritair worden bestuurd. Wij vertellen ze wat ze kunnen leren van inleners die wel goed beoordeeld worden. Soms moeten ze daaraan wennen, maar aanpassen zullen ze wel moeten. Anders krijgen ze geen flexkrachten.”  

De flexibele manier van inplannen past het beste bij jonge mensen, hun leven speelt zich af op de mobiele telefoon

 

 

Iets anders dan traditioneel uitzenden

Zoomerjobs heeft een half jaar na de oprichting gemiddeld 150 mensen per week aan het werk. “De omzet ontwikkelt zich goed en de database met kandidaten groeit, dus dat stemt tevreden”, zegt Donders. Yahia: “We zijn iets anders aan het doen dan traditioneel uitzenden. Hopelijk kunnen we over tien jaar terugkijken en zeggen dat we disrupters waren.”

Vooruitzichten in coronatijd

Flexmarkt sprak met flexondernemers over het turbulente jaar 2020 en hun verwachtingen voor dit jaar. Scan de QR-code of download gratis de interviews met onder meer John Bogaard van Vibe Group en Wies van 't Slot van 365Werk. .


IT ontwikkelingen - QRcode 2


Digitalisering voor beter klantcontact

Starter Zoomerjobs

11/13
Loading ...