Lees verder
“De flexmarkt staat in vergelijking met e-commerce nog maar aan het begin van de digitalisering”, stelt Jildert Huitema, Digital Director bij The Employment Group (TEG). “Als je bij bol.com ‘wasmachine’ intypt, kun je met schuifjes voorkeuren opgeven en direct bestellen. Maar cv’s beoordelen voor een vacature is veel lastiger. Wat wil die kandidaat precies, welke competenties heeft hij daadwerkelijk en welke soft skills?” De customer journey in de recruitmentbranche is ontzettend lang. Voor elke fase zijn er providers met nieuwe technologieën en fancy tools. “Dat maakt de recruitmentbranche complex, maar dus ook interessant.”
Dat is het werkterrein van Huitema, een specialist op het gebied van digitalisering en recruitment. In het recente verleden was hij bij Randstad global head customer experience en verantwoordelijk voor online development. Dat was voor TEG reden hem aan te stellen als Digital Director. Ceo Jan-Willem Gelderblom formuleert het in het persbericht zo: “Met Jildert Huitema halen we iemand binnen met enorm veel kennis van zowel digitalisering als de recuitmentbranche. Hij gaat ons helpen om de digitale strategie vorm te geven die onze consultants in staat stelt hun klanten en kandidaten nog beter te bedienen.”
Huitema legt uit wat dit inhoudt: “Ik ben er om de consultants, degenen die contact hebben met opdrachtgevers en recruiters, digitaal te ondersteunen. Zij zijn empathisch, kunnen zich goed inleven en verbinding maken. Wat zij lastig vinden zijn de administratieve processen en weten waar de kansen in de markt op dit moment liggen.”
Door slim gebruik van data kun je bijvoorbeeld gedrag analyseren en op basis daarvan de klant of kandidaat op het juiste moment benaderen. "Dat hoeft helemaal niet complex te zijn", stelt Huitema. “Als je ziet dat een potentiële kandidaat even op jouw site is geweest, kun je ervoor zorgen dat recruiters daar een melding van krijgen. Soms is alleen even een belletje van een recruiter genoeg als dat op het juiste moment komt. Dat werkt veel beter dan koud bellen. Door op het juiste moment te bellen geef je een klant of kandidaat het gevoel dat jij snapt wat hij nodig heeft.”
Door op het juiste moment te bellen geef je een klant het gevoel dat jij snapt wat hij nodig heeft
Huitema ziet dat flexbedrijven op dit moment vol gas geven als het gaat om investeren in digitalisering. Een logische ontwikkeling volgens hem. “Als je dat nu niet doet, raak je achter op jouw concurrent.” De voordelen zijn namelijk legio. Zo kan digitalisering een persoonlijke benadering veel efficiënter en effectiever maken.
“Een consultant kan via zijn telefoon misschien elk kwartaal contact houden met honderd professionals. Als dit wordt gedigitaliseerd, kan hij contact houden met wel duizend professionals. Uit zijn naam, met relevante content, via verschillende kanalen als WhatsApp en e-mail kan hij die professionals bereiken.” Minder persoonlijk wordt dat niet volgens Huitema. “Integendeel. Het voelt juist veel meer ‘human’ dan die bulk nieuwsbrieven die mensen nu vaak krijgen.”
“In de flexmarkt is nu het nog vaak hit & run, zoeken naar kandidaten voor vacatures die er op dit moment zijn”, stelt Huitema vast. “We kijken te weinig naar de behoefte van die kandidaten - in ons geval schaarse beroepen, zoals techneuten. Wat willen zij, wat kunnen ze en welke volgende stap willen zij maken? Door meer te focussen op die kandidaten, kom je tot een continue dialoog. Door kandidaten te helpen bij het vormgeven van hun carrière bind je hen aan jouw organisatie. Soms hebben wij al jaren contact met iemand voordat we überhaupt hem ergens voorstellen.”
Jildert Huitema (40) werkt sinds 1 februari bij The Employment Group. TEG is met haar vier gespecialiseerde bedrijven Voort, koen, Faber en Cottus actief in de bemiddeling van technische professionals en vakmensen in de bouw, industrie en publieke sector. Aan Huitema de taak om de marketing en IT-processen binnen de labels van TEG te stroomlijnen. Dat moet tot meer synergie, efficiency, snelheid en een betere candidate journey leiden. The Employment Group, dat sinds 2016 in handen is van investeringsmaatschappij Egeria, behaalde in 2019 een omzet van 198 miljoen euro.
Digitalisering dient uiteindelijk maar één doel: investeren in de persoonlijke relatie
De digitalisering dient uiteindelijk maar één doel: “Investeren in de persoonlijke relatie. Inspelen op behoefte van de doelgroep en tijdens die candidate journey op het juiste moment het juiste advies geven. Uitganspunt is altijd ‘wat is de next best action’? Moet je die kandidaat op dit moment vacatures tonen, hem content aanbieden over trends in zijn vakgebied - of aanbieden om zijn skills te laten testen of een opleiding te volgen.”
Dat klinkt mooi, maar hoe maak je als flexbedrijf uit die honderden recruitmenttools en systemen de juiste keuze voor jouw organisatie? Er zijn specifieke en generalistische partijen. Huitema: “Je moet de afweging maken: ga ik voor de hyperspecialist die een stukje van de puzzel heel goed kan oplossen. Of kies ik een generalist, waarbij ik een oplossing inricht voor mijn organisatie.”
Huitema geeft toe dat het lastig is om te kiezen uit al die fancy tools. “Je moet wel bepaalde technische kennis hebben om door de pitches van leveranciers heen te kijken. Je moet weten wat er onder de motorkap zit. En een tool kopen is één - wij hebben bijvoorbeeld Connexys staan - maar een tool goed inrichten is nog iets anders. Dat is cruciaal, of het nu gaat om marketing automation, applicant tracking software (ATS) - het inrichten, goede partners daaromheen of de samenwerking met leveranciers.”
Huitema heeft nog wel een tip voor flexbedrijven die voor een investeringsbeslissing staan. “Sommige platforms zijn zo ingewikkeld dat er een afhankelijkheid van de leveranciers wordt gecreëerd. Als je na implementatie nog steeds bureaus nodig hebt omdat je eigen mensen er niet mee kunnen werken, schiet het niet op. Een goede leverancier zorgt ervoor dat zijn rol wordt uitgefaseerd en dat je als flexbedrijf de kennis in huis hebt om er zelf goed mee te werken.”