Digital Directors_348

Wat doet de Digital Director? 

 

Digital Directors en Chief Technology Officers zijn een opkomend fenomeen binnen flexbedrijven. Wat zijn dat voor mensen? Flexmarkt sprak met John Muller, cto bij YoungCapital, en Jildert Huitema, Digital Director bij The Employment Group.

 

Door Arthur Lubbers

Lees verder 


"De coronacrisis heeft de digitalisering van het werving- en selectieproces versneld", stelt John Muller. En dat pakt volgens de Chief Technology Officer (cto) van YoungCapital opvallend positief uit. "We zijn bezig met een enorme kwaliteitsslag naar het persoonlijk maken van het online werving en selectieproces. Dit resulteert in een efficiënter proces met een veel hoger volume aan intakes, zonder aan persoonlijk contact in te boeten.”

 

 

Wat doe je met al die data

Waar Mullers hart echt sneller van gaat kloppen zijn de nieuwe mogelijkheden om data slim in te zetten bij het matchen. “Het aanbod op de markt is enorm verbeterd. Softwarepartijen bieden kant-en-klare oplossingen, specifiek voor uitzendbureaus waarmee je automatisch cv’s kan processen en matchen.” De vraag is alleen hoe die beschikbare software goed te benutten? En wat doe je met al die data? "Eigenlijk zou je daar data-analisten op moeten zetten. Mijn handen jeuken als ik zie wat er allemaal mogelijk is.”  

Cto bij YoungCapital

John Muller is Chief Technology Officer bij YoungCapital. “De digitale transformatie komt niet uit de lucht vallen”, zegt Muller. “De wereld digitaliseert en de uitzendwereld dus ook. In de financiële dienstverlening is de automatiseringsslag al veel langer gaande.” Het is bij uitzenders begonnen met het automatiseren van administratieve processen. Dat blijft ‘een uitdaging’. “De complexe wet- en regelgeving maakt automatiseren lastig.”

Mijn handen jeuken als ik zie wat er allemaal mogelijk is

 

Juiste match door slimme voorselectie

Uiteindelijk moet de technologie ten dienste staan van de recruiter. “Wij moeten het werk van de recruiter leuker maken, dus zorgen voor minder administratieve werkzaamheden. En hem helpen bij het maken van de juiste match door slimme voorselecties op basis van algoritmes. Daarin willen wij ons als YoungCapital onderscheiden.”

 

YoungCapital gaat er prat op in de uitzendwereld een ‘digitale voorsprong’ te hebben. Muller legt uit hoe dat is ontstaan: “YoungCapital was oorspronkelijk een vacaturebank en is pas later uitzendactiviteiten gaan ontwikkelen. Wij hebben dus altijd al die digitale mindset gehad.”

Digital Directors_349

Zelf bouwen of uitbesteden

Veel van hun systemen zijn dan ook in eigen huis ontwikkeld, vertelt Muller. “Wij zijn heel vroeg gestart met het zelf bouwen van software voor digitale intakes en oplossingen om gebruik te maken van de mogelijkheden van machine learning.” YoungCapital maakt telkens de afweging of het loont om software zelf te ontwikkelen of dat inkopen beter is. “Gaat het om niet-onderscheidende processen, zoals verloning, dan kijken we in eerste instantie naar wat er beschikbaar is op de markt. Als het iets is waarmee wij ons echt kunnen onderscheiden, bijvoorbeeld in marketing of matching, dan ontwikkelen we het wel zelf.”

 

Zo kijkt Muller naar eigen zeggen veel kritischer naar investering van eigen tijd en capaciteit als het om efficiency-verbetering binnen uitzenden gaat, wat toch een commodity is.

 

Ons hyperflex-platform wordt of groot of we leren er veel van

 

Ontwikkelen online platform

Daarentegen besteedt YoungCapital veel ontwikkelcapaciteit aan nieuwe initiatieven. Zoals een online platform dat met alternatieve uitzendconstructies werkt. Uitzendkrachten kunnen zelf online zien welke opdrachten beschikbaar zijn en hun eigen beschikbaarheid doorgeven, zonder dat daar een intercedent aan te pas komt.

 

Dit vergt een grote investering qua development, stelt Muller. “Het is een vorm van hyperflex. Alles moet digitaal kloppen, van onboarding, het toepassen van machine learning tot het correct naleven van de wet- en regelgeving.” Het is een ontwikkeling waar YoungCapital veel van verwacht. “Het wordt of echt een heel groot platform, of we leren er veel van. Dat zijn waardevolle lessen die we weer bij andere bedrijfsonderdelen kunnen toepassen.”

Productteams met roadmaps

Als cto is Muller niet alleen verantwoordelijk voor het nemen van de juiste investeringsbeslissingen, hij is ook nauw betrokken bij de implementatie. Mensen met nieuwe systemen laten werken heeft nogal wat voeten in de aarde. “Wij werken binnen productteams met roadmaps. Het gaat er natuurlijk om dat de eindgebruiker er snel en goed mee leert werken." Dat is de ene keer makkelijker dan de andere. “Moet je een verloningsmotor wisselen, dan is er gedegen training bij finance nodig. Soms zijn er implementaties die de hele organisatie raken. Dat is complex en het is - zeker als je naar een minder sexy systeem overstapt - lastiger om ervoor te zorgen dat iedereen het accepteert. Maar bij onboarding van nieuwe medewerkers is het direct aanleren om te werken met nieuwe systemen vrij gemakkelijk.”

BIO

John Muller noemt zichzelf ‘een techneut’. Hij komt uit de wereld van de software development. Als zelfstandig ondernemer bouwde hij software voor onder meer zijn klant YoungCapital. Gaandeweg raakte Muller steeds meer vergroeid met het bedrijf, waar hij nu al 15 jaar werkt, de afgelopen drie jaar als Chief Technology Officer. YoungCapital bemiddelt vooral in mbo-, hbo- en wo-vacatures voor studenten, starters en young professionals. De uitzendorganisatie groeit al jaren hard. In de Flexmarkt Omzetranglijst bezet YoungCapital een 10e positie met een omzet van 515 miljoen euro in 2019.

Tip voor kleine uitzenders

John Muller heeft een tip voor kleinere uitzendbureaus die worstelen met de keuzes bij digitalisering. “Je hoeft niet direct te investeren in dure systemen. Er is een goedkopere, simpele oplossing beschikbaar: robotic process automation.” Dit zijn robotjes in de vorm van software, die eenvoudige, repetitieve werkzaamheden zoals administratieve handelingen kunnen overnemen. “Hiermee kun je relatief simpel automatiseren. Zonder grote investeringen en zonder dat de systemen helemaal omgegooid hoeven te worden. Zo’n robotje zorgt ervoor dat verschillende systemen data uitwisselen zonder dat je een dure koppeling hoeft te bouwen. Als ik ergens binnen zou komen waar nog weinig is geautomatiseerd, zou ik beginnen met het inzetten van RPA.”

Digital directors: Jildert Huitema

Digital Directors: John Muller

4/13
Loading ...