Expertartikel

Kandidaatgestuurd werken: hoe doe je dat? 

“In deze markt wil je als uitzendbureau geen enkele kandidaat laten liggen”, vertelt André Polderman, CEO van RecruitNow. Daarom staat in Cockpit, het ATS van RecruitNow, de kandidaat centraal. En dat biedt nieuwe kansen.  

André Polderman:

Jeroen van Heeswijk: "AVG-compliant zijn is voor bureaus een uitdaging."

Jeroen van Heeswijk:

André Polderman: “Iedere kandidaat is een kansrijk persoon.”

Lees verder 

Uit onderzoek van Flexmarkt / VMN media blijkt dat 73 procent van de ruim 550 respondenten hun werkproces niet optimaal vindt. Daarbij is, ondanks de historische krapte op de arbeidsmarkt, twee derde van de werkprocessen in de arbeidsbemiddeling nog aanvraag-gestuurd: een intercedent gaat pas op zoek gaat naar kandidaten wanneer er een vacature is. 

 

Cockpit, het ATS van RecruitNow, brengt daar verandering in. Hierbij draait het werkproces om de kandidaat en dat biedt grote nieuwe kansen. “Wanneer de intercedent het profiel van een kandidaat invult, ontvangt hij automatisch matchsuggesties. Dit kunnen openstaande vacatures bij de eigen klanten zijn, maar ook vacatures bij bedrijven die nog geen klant zijn. Zodoende levert het ATS niet alleen nieuwe leads op, maar biedt het ook de mogelijkheid om alle kandidaten te plaatsen.”

Als de kandidaat 's avonds op de bank iets vraagt aan de intercedent, wil hij het liefst binnen een half uur twee blauwe vinkjes zien

 

Snel communiceren belangrijker dan ooit

Daarbij is het noodzaak om snel en efficiënt te kunnen schakelen met die kandidaten. Dat zien ook recruitmentprofessionals: 96 procent vindt het belangrijk om op elke plek en via elk device te kunnen reageren op kandidaten en klanten – ook buiten kantoortijd, blijkt uit het onderzoek. Ze geven aan dat WhatsApp zeer belangrijk is in de communicatie met kandidaten.  

 

Polderman herkent dit: “In de huidige markt wil men appen en zo snel mogelijk antwoord hebben. Als de kandidaat ’s avonds op de bank zit en iets vraagt aan de intercedent, wil hij het allerliefst binnen een half uur twee blauwe vinkjes zien. Hij werkt dan ook liever voor een bureau dat in die behoefte voorziet.”

 

Een goed recruitmentsysteem houdt hier rekening mee. “Ons ATS biedt alle communicatiekanalen in één overzicht per kandidaat en klant. Een ziekmelding van een kandidaat komt dus in dat overzicht en niet langer op de privételefoon van een collega. Via de software heeft het bureau toegang tot alle communicatiekanalen en communicatie met klanten en kandidaten. Wanneer nodig kan een collega de communicatie oppakken of juist aansluiten.”

 

AVG hoeft geen uitdaging te zijn

Als bureau wil je je data en communicatie natuurlijk AVG-compliant verwerken, maar dat blijkt uit het onderzoek voor veel bureaus een uitdaging te zijn. 68 procent heeft zelfs een interne of externe privacy officer aangesteld, om echt focus op dit onderwerp te hebben én houden.  

“Uiteraard werkt Cockpit 100 procent AVG-compliant”, reageert Jeroen Van Heeswijk hierop. “Als een kandidaat aangeeft niet meer bemiddeld te willen worden, moet het bureau wettelijk gezien alles over die kandidaat verwijderen. Als intercedenten alle gegevens van een kandidaat binnen verschillende applicaties, WhatsApp én e-mail zouden moeten verwijderen, dan wordt echt AVG-compliant zijn wel een uitdaging ”, voegt Van Heeswijk toe.

RecruitNow

RecruitNow heeft ruim twintig jaar ervaring in online recruitment. Hun missie is om bureaus te laten groeien door futureproof te worden. Daarvoor ontwikkelde RecruitNow in samenwerking met Nederlandse staffingorganisaties een platform waarin hun Cockpit ATS, jobsites en online campagnes gekoppeld zijn..


Ook wanneer de maximale bewaartijd in zicht komt, moet het bureau in actie komen. “In Cockpit hebben wij dit allemaal geautomatiseerd. Op het moment van de maximale bewaartijd krijgen zowel de intercedent als de kandidaat een herinnering.” De kandidaat krijgt een mail of hij de termijn wil verlengen, de intercedent een notificatie dat hij toestemming voor verlenging moet vragen. Dit moment biedt bovendien een kans om opnieuw in gesprek te gaan en te checken of de kandidaat nog lekker in de huidige baan zit. “Het is de kunst de kandidaat te benaderen wanneer de kandidaat nog niet weet dat hij of zij een nieuwe baan zoekt. Uit eigen werkervaring weet ik dat dit de mooie trajecten voor een intercedent zijn”, aldus Van Heeswijk.

 

Kandidaatgestuurd werken biedt grote voorsprong

“Iedere kandidaat is een kansrijk persoon”, zegt Polderman. “Als uitzendbureau moet je daarom snel en efficiënt de beste match maken, het liefst natuurlijk bij iedere beschikbare kandidaat die zich meldt. Het is daarbij essentieel om inzicht te hebben in je bedrijfsvoering en de eerste te zijn die reageert op een kandidaat. Een kandidaatgestuurd ATS als Cockpit geeft die voorsprong.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Nocore

RecruitNow

11/12
Loading ...