Uitzendkrachten op een heftruck verdienen een echt goede opleiding

Lees verder 

Veilig werken in magazijnen staat of valt met het hebben van goede heftruckchauffeurs. Uitzendbureaus zouden zich daar meer bewust van moeten zijn. Uitzendkrachten op een heftruck verdienen een goede opleiding. ‘Zo’n certificaat is meer dan een papiertje.’

Het lijkt zo gemakkelijk als je een ervaren heftruckchauffeur snel en soepel door een magazijn ziet manoeuvreren – maar dat is het zeker niet. Het kan echt gevaarlijk zijn. Helaas gebeuren er jaarlijks veel ongelukken, soms met ernstig letsel tot gevolg en minimaal zeven of acht keer per jaar met dodelijke afloop. “Dat moeten we echt terugdringen”, zegt Maarten Dullaert van BLOM opleidingen – één van de belangrijkste opleiders in Nederland op het gebied van intern transport.

Maarten Dullaert

Maarten Dullaert: "Een heftruckcertificaat is meer dan een papiertje."

Belangrijk voor uitzendbureaus

Een uitzendkracht wil als heftruckchauffeur aan de slag. Dus vraagt de intercedent ‘Heb je het papiertje?’ Logisch, maar het heftruckcertificaat is meer dan een papiertje, meer dan een vinkje dat je kunt afstrepen van het lijstje van eisen, stelt Dullaert.

 

Ook uitzendbureaus dienen dat te beseffen. Regelmatig biedt BLOM opleidingen intercedenten de mogelijkheid (met gebruik van het eigen STAP-budget) om zelf een opleiding te volgen. Dan ervaren zij hoe het is. Zo kweekt de opleider begrip voor het vak van heftruckchauffeur. En dat is belangrijk, want zeker voor uitzendbureaus geldt dat de geplaatste uitzendkracht die een heftruck bestuurt echt goed moet zijn opgeleid, weet Dullaert. “Je wilt dat jouw uitzendkracht bij verschillende opdrachtgevers weet hoe hij of zij goed en veilig kan werken. Een goed opgeleide heftruckchauffeur bouwt bovendien zelfvertrouwen op. Dat zie je terug op de werkvloer. En daardoor is hij ook mondig genoeg om de discussie aan te gaan als er zich een onveilige situatie voordoet in het magazijn.”

Het is voor een uitzendbureau volgens hem ook juridisch van belang dat je goed opgeleide heftruckchauffeurs plaatst bij jouw opdrachtgevers. “Je wilt niet dat jouw uitzendkracht verwijtbaar heeft gehandeld als er een incident plaatsvindt. En je moet ook kunnen aantonen dat jouw uitzendkracht de juiste opleiding heeft gehad.”

 

Het heftruckcertificaat is meer dan een papiertje. Een goede opleiding geeft de uitzendkracht zelfvertrouwen en zorgt dat er veilig wordt gewerkt.

 

 

Certificaat halen, hoe werkt dat?

Het certificaat voor heftruckchauffeurs van BLOM opleidingen is landelijk erkend (ook door het UWV). Verspreid door heel Nederland hebben zij 22 eigen locaties die specifiek voor het trainen van heftruckchauffeurs zijn ingericht. Overal wordt op dezelfde manier gewerkt, met dezelfde lesplannen voor het trainen van vaardigheden en het toepassen van de theorie in de praktijk. “Het maakt dus niet uit of je het certificaat in Amsterdam of Limburg haalt.”
De 18 eigen instructeurs leiden de cursisten op volgens de Kolb-methode, wat erop neerkomt dat zij ‘al doende leren’. Theorie bereiden zij thuis voor en brengen zij in een tweedaagse cursus direct in praktijk. Het zijn de instructeurs die volgens Dullaert het verschil maken. “Zij gaan er helemaal voor, de instructeurs halen hun energie en voldoening uit het echt goed opleiden van de cursisten.”
De cursist doet vervolgens op zijn tablet de theorietoets, krijgt een (via algoritme gestuurde) uniek eigen examen en praktijkopdracht. Geslaagd? Dan ontvangt hij (en het uitzendbureau) een digitaal certificaat.

Blom opleidingen

Voor uitzendbureaus is het relevant dat alles snel verloopt; zij willen liever dat hun uitzendkracht gisteren dan vandaag het certificaat haalt. BLOM opleidingen faciliteert dit online proces. Via de website of een platform (meestal grotere uitzenders) plant de intercedent of uitzendondernemer de opleiding en boekt deze ook zelf in. Omdat er een landelijk netwerk is zijn er veel startdata voor opleidingen beschikbaar. “Bijna altijd is er binnen twee weken wel een opleidingsplek beschikbaar”, claimt Dullaert.

 

Het snel online kunnen regelen van een opleiding past volgens Dullaert in de trend. “Voorheen werkten uitzenders vaak met een centrale afdeling opleidingen. Nu gebeurt dat meer via platformen. Wij hebben ook koppelingen met zogenoemde Learning Management Systemen (LMS). Een kwestie van slimmer werken, zo legt hij uit. “De intercedent ziet het aanbod aan opleidingen in een online winkel en kan daarin dus direct opleidingen inplannen.”  

 

Uitzendbureaus willen dat hun uitzendkracht liever gisteren dan vandaag het certificaat haalt.

 

 

 

Cobotisering

De grote uitzendorganisaties zijn gewend hun uitzendkrachten op te leiden en hebben daar uitgebreide programma’s voor. Voor kleinere, MKB-uitzenders is dat nog lang niet altijd het geval, zo merkt men ook bij BLOM opleidingen. “De grote partijen – de top 10 uit de Flexmarkt Omzetranglijst – kent ons, daar werken we al mee. Maar vooral in het middensegment van de uitzendmarkt en de uitzenders die arbeidsmigranten bemiddelen hebben we nog wel wat te winnen.” Het liefst ziet Dullaert dat opdrachtgevers er zelf om vragen. “Voor ons is het grootste compliment als een uitzendbureau van een opdrachtgever te horen krijgt dat ze een heftruckchauffeur willen met een BLOM-certificaat.”

 

BLOM opleidingen leidt circa 30.000 cursisten per jaar op, waarvan ongeveer 20% via uitzendbureaus. De totale beroepsgroep groeit. Vooral door de enorme toename van magazijnen door e-commerce. Maar ook door de verandering in de manier van werken, stelt Dullaert. “Voorheen was er vaak één heftruckchauffeur in een magazijn, nu zijn er meestal meerdere mensen met diezelfde skills nodig. Een operator moet regelmatig naast het bedienen van een machine ook op een bepaald moment de heftruck bedienen.” Dat past ook meer in verantwoord Arbobeleid, waarbij vitaliteit en het voorkomen van uitval van belang is. “Probeer maar eens acht uur geconcentreerd op zo’n heftruck te zitten.” Een andere trend, robotisering, zal het werk van de heftruckchauffeur niet gaan overnemen, denkt Dullaert. “Ik verwacht dat er in de toekomst samenwerkingen gaan ontstaan tussen robot en heftruck (cobotisering).”

 

Meer vrouwen

Vooralsnog is de vraag naar heftruckchauffeurs groot. Dullaert adviseert uitzendondernemers en intercedenten dan ook te durven omdenken. “Heftruckchauffeur zijn wordt nog altijd als een stoer mannenberoep gezien. Terwijl iedereen die fit en gezond is geschikt kan zijn. Als we echt stappen willen maken om het arbeidsmarktprobleem op te lossen, zouden intercedenten ook eens moeten overwegen dit als optie te zien voor vrouwelijke uitzendkrachten. Wij hebben zelf ook twee vrouwelijke instructeurs in dienst. Als BLOM willen we graag het mannenbolwerk slechten.”
Doel van BLOM opleidingen is het aantal cursisten te verdubbelen in een paar jaar tijd (naar 60.000 per jaar). Ambitieus, maar een serieus streven. “Wij willen groeien, ook omdat we volume nodig hebben om echt meer impact te hebben op de veiligheid in magazijnen.”  

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BLOM Opleidingen.


Kandidatenmarkt

BLOM opleidingen

7/9
Loading ...