Lees verder
Wil jij als uitzendorganisatie ontevreden klanten? Een lagere omzet en winst? Investeer dan vooral níet in opleiding en ontwikkeling. Natuurlijk wil je dat niet. Je gaat voor win-win. Het beste voor jou én je medewerkers. En dan is aandacht voor opleiding en ontwikkeling juist dé manier om het beste uit je medewerkers te halen.
Opleiding en training bieden medewerkers de mogelijkheid zich te ontwikkelen en loopbaanstappen te zetten. De werkgever krijgt professionals die ‘arbeidsmarktproof’ zijn, productief, innovatief en betrokken. En dát levert weer tevreden klanten en een hogere omzet en winst op.
Iedere uitzendorganisatie is dus gebaat bij goed geschoolde intercedenten. Uit onderzoeken naar de waarde van training blijkt dat er een verband is tussen de kennis en vaardigheden van medewerkers en de prestaties van de organisatie. Het IBM-rapport The Value of Training stelt dat bij 84% van de best presterende organisaties medewerkers de training krijgen die zij nodig hebben, tegen slechts 16% van de slechtst presterende organisaties. Maar ook andere cijfers in dit rapport zijn indrukwekkend: een stijging van de productiviteit met 10% en een 22% snellere introductie van nieuwe producten of diensten.
Bij loopbaanontwikkeling draait het om het vinden en uitvoeren van werk dat past bij kwaliteiten en motieven van de medewerker. Dat kán een (vestigings-)managementpositie zijn, maar dat hoeft niet. Vaker betreft het een meer horizontaal carrièrepad. Een intercedent wordt recruiter. De recruiter wordt HR-professional. De HR-professional wordt arbeidsvoorwaardenspecialist. De arbeidsvoorwaardenspecialist wordt secretaris van de ondernemingsraad. Niet perse een loopbaan waarin de hiërarchische carrièreladder wordt beklommen. Maar wel een loopbaan waar de als intercedent begonnen medewerker veel voldoening uit haalt en functies vervult die op dat moment passen bij ambities en de kwaliteiten van de medewerker. Ook dát is loopbaanontwikkeling.
Of de loopbaan zich nu in horizontale of in verticale richting ontwikkelt, steeds zijn nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Het ontbreken van de juiste competenties wordt vaak als belangrijkste reden genoemd voor het stagneren van de loopbaan. Alleen dus met opleiding en training, al dan niet in een formele onderwijssetting, kan vaak een volgende loopbaanstap worden gemaakt.
Waarom is het zo belangrijk om aandacht te besteden aan de loopbaanontwikkeling – en dus aan de scholing - van medewerkers? Wat levert dat nu op?
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met artra I dé opleider van arbeidsmarktprofessionals