Marcel Slaghekke:

‘Digitaal recruitment vraagt om slimme aanpak’ 

 

Hoe onderneemt Marcel Slaghekke, voormalig eigenaar van Olympia en nu eigenaar van Carrière Uitzendbureau en HappyNurse in de flexbranche? “Sinds ik actief ben in deze branche is de arbeidsmarkt na iedere crisis alleen maar krapper geworden.”

 

Door Kees van Delft

Lees verder 

Slaghekke

“Marcel Slaghekke nam in 1987 Olympia over met zes vestigingen. Twintig jaar later opereerde Olympia internationaal in zeven verschillende landen en 190 vestigingen. Maar tijdens de kredietcrisis in 2010 trok een bank de stekker eruit, een jaar nadat Slaghekke was vertrokken. Eind 2010 – nog middenin de economische crisis – begon hij opnieuw een onderneming in de flexbranche met de franchiseformules Carrière en HappyNurse. De ondernemingen zenden op dagbasis ongeveer 5500 medewerkers uit en verwachten dit jaar een omzet van ongeveer 190 miljoen euro.

Wat waren uw uitdagingen als ondernemer in de tijd van Olympia?

“De uitdagingen van toen waren niet anders dan die van nu. Het gaat er in de flexbranche om dat je de juiste kandidaten op de juiste tijd bij de juiste klant krijgt. De systemen waarmee je die kandidaten vindt, zijn door de tijd heen wel veranderd.”


Over welk instrument heeft u het dan?“

"In de tijd van Olympia was een goed kantoor op een drukke locatie van belang. Enerzijds om er medewerkers te huisvesten en anderzijds als driedimensionale advertentie om kandidaten te werven. Hoe meer mensen langs het raam met advertenties liepen, hoe groter de kans dat er iemand binnenkwam. En eenmaal binnen, heeft de intermediair de aandacht van de kandidaat voor een langere tijd. Nu speelt recruiting zich voornamelijk online af en komt een kandidaat vaak pas fysiek op kantoor als er interesse van beiden kanten is. Er is nu meer nodig dan alleen een goede kantoorlocatie.”

Slaghekke

Marcel Slaghekke: “Wij zijn niet het soort uitzendbureau dat busjes vol mankracht levert.”

‘Nu speelt recruiting zich voornamelijk online af en komt een kandidaat vaak pas fysiek op kantoor als er interesse van beide kanten is’

 

Wat is nu vooral nodig?

“Vooropgesteld, wij geloven nog steeds in een goede kantoorlocatie, want daar ontmoeten we onze kandidaten fysiek. Dáár leren wij ze kennen en ervaren én maken wij onze belofte naar de inlener waar: wij weten wie onze kandidaten zijn en hebben hen speciaal geselecteerd. Daarbij vinden wij dat we eerst iemand moeten hebben gezien om de juiste match te kunnen maken. Hoe is de privésituatie? Wat zijn de ambities? Het zijn de antwoorden op vragen die je online niet kunt stellen, omdat het triggers zijn om af te haken.


Digitaal recruitment vraagt dus een slimme aanpak, waarvoor wij sinds 2018 samenwerken met Cockpit, het ATS van RecruitNow. Dit systeem zetten wij in om online potentiële kandidaten te traceren en vervolgens uit te nodigen. Ook heeft het bedrijf onze website aangepast om onze vindbaarheid te vergroten en mogelijkheden voor kandidaten ontwikkeld om mobiel in te schrijven en te communiceren.”

Waarom zocht u een samenwerking op dit vlak?

“Op deze manier kunnen onze vestigingen en franchisenemers laagdrempeliger, succesvoller en gemakkelijker kandidaten binden. Wij kozen voor deze partij, omdat RecruitNow het systeem constant ontwikkelt op de vraag van klanten en ontwikkelingen in de markt. Het gaat daarin mee met de digitale marketing, waardoor we ons kunnen meten met iedere professionele concurrent. Online vacaturemarketing geeft kandidaten een transparant zicht op de markt bij alle uitzendbureaus. Als je de informatie van de kandidaat wilt hebben, moet je zorgen dat deze niet afhaakt in complexe systemen en vragen. De kandidaat moet zich makkelijk kunnen inschrijven én tegelijkertijd voldoende informatie krijgen. Deze samenwerking met RecruitNow helpt ons dat spel te spelen.”


Aan welke knoppen draaien jullie nog meer om kandidaten te werven?

“Aantrekkelijk werk, beloning en kwalitatieve inleners blijven altijd relevant. Vooral op die laatste zijn wij selectief, want wij zoeken goede kandidaten voor goede klanten en goede klanten voor goede kandidaten. Als een inlener onvoldoende goed werkgeverschap laat zien, zijn wij bereid deze af te wijzen. Wij zijn niet het soort uitzendbureau dat busjes vol mankracht levert. Wij werken met mensen en staan voor een menselijke, respectvolle behandeling op het werk, de werkomstandigheden, het aantal uren dat iemand kan werken en de beloning.

Inleners helpen wij hier ook mee, want uiteindelijk is ons doel om de klanten van onze klanten verder te helpen. Dat kan alleen met goede mensen en samenwerking. Het kan zelfs per klant, per afdeling of locatie verschillen. Uitzendkrachten werken het liefst bij bekende bedrijven, maar gaan soms weg vanwege de manager. Wij meten de oorzaak van het verloop en gaan vervolgens hierover in overleg. Door uitzendkrachten een carrière te geven en happy te maken met goed werkgeverschap, helpen wij de klanten van onze klanten.”

‘Er zit nog veel potentieel in de markt, bijvoorbeeld bij de groep vluchtelingen, maar ook in de rek van het aantal te werken uren per week bij parttimers’

 

Momenteel is er een grote krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kijkt u daar tegenaan in het licht van dit doel? “Sinds ik actief ben [1980, red.] is de arbeidsmarkt na iedere crisis alleen maar krapper geworden. Natuurlijk hebben we dit al vijftig jaar zien aankomen. In de jaren zestig en zeventig losten ze dat op met arbeidsmigranten. Er zit nog veel potentieel in de markt, bijvoorbeeld bij de groep vluchtelingen, maar ook in de rek van het aantal te werken uren per week bij parttimers. De markt zal vluchtelingen wel training en opleiding moeten bieden zodat zij geschikt worden voor specifieke klanten én op snelheid worden gebracht. Nu worden vluchtelingen een aantal jaar uit het arbeidsproces gehaald om te wennen en de taal te leren, en worden daardoor ‘roestig’. Om goed te kunnen werken, moeten zij eerst ‘ontroesten’. Wij kunnen hen daarin prima begeleiden, mits zij taalvaardig zijn.”

 

Dus: ondernemen in de flexbranche. Hoe ging dat eerst en hoe gaat dat nu?

“De definitie ‘ter beschikking stellen van personeel onder leiding van een inlener’ is sinds de eerste ‘huursoldaat’ ouder dan de weg naar Rome en zal blijven bestaan. De systemen om dit personeel aan te trekken zullen telkens veranderen en de flexbranche zal daarop zijn businessmodel continu moeten aanpassen. De behoefte aan flexibiliteit en flexibele krachten wordt structureel groter, volgend aan de wensen en eisen van consumenten.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.


 'Automatisering geeft ruimte voor persoonlijke benadering'

Slaghekke

9/10
Loading ...